Pro základní funkčnost, zpříjemnění používání webu, analytické účely a v případě udělení souhlasu také pro účely cílení reklamy využíváme soubory cookies. Nastavení vlastních preferencí cookies můžete kdykoli upravit odkazem ve spodní části stránek.
       

NOVINKY

arr3Kvalitní dětská kola se slevou 26%? Jukněte!Neojblíbenější model dětského kola od českého výrobce Leader Fox! Máme kolo pro nejmenšího cyklistu,... arr3Špičkové elektrokolo se slevou 7.000,- Kč!Neváhejte a pořiďte si špičkové krosové elektrokolo se slevou 7.000,- Kč. V nabídce je verze jak pro... arr3Čupr kolo pro školáka? Máme!Krásné dětské kolo Leader Fox 24" pro chlapce i dívky! A jako vždy ke každému kolu od nás máte... arr3Hit dne 17.10.2019!!! Už máte pro svoje malé bikery odrážedlo? Je tady FirstBike, díky těmto odrážedlům...

NEJPRODÁVANĚJŠÍ

naše cena 399 Kč (16 EUR)
do košíku:
naše cena 209 Kč (8 EUR)
do košíku:

ANKETA

Co je pro Vás při výběru elektrokola nejdůležitější?

Kapacita baterie a dojezd Kapacita baterie a dojezd 39% Umístění motoru zadní/středový Umístění motoru zadní/středový 25% Cena elektrokola Cena elektrokola 13% Značka / výrobce elektrokola Značka / výrobce elektrokola 24%

PORADNA aneb jak vybrat .... » Jak vybrat JÍZDNÍ KOLO

Jak vybrat to správné jízdní kolo.

Jaké kolo se hodí do jakého terénu?

Jakou vybrat velikost rámu?

Kola 29" nebo 27,5"?

Tak na tyto a další otázky se Vám pokusíme nyní ve zkratce odpovědět. Každý jezdec má však specifické požadavky a taktéž každé kolo trošku jinou geometrii.... Berte tedy náš návod jako základní vodítko při výběru kola. Pokud si nejste výběrem jisti, volejte (+420 776 666 770) nebo pište (obchod@okolokola.cz) a my Vám rádi s výběrem pomůžeme. Od toho jsme tady. A hlavně - nás to fakt baví!

V naší nabídce naleznete všechny typy jízdních kol (horská, krosová, trekingová, městská atd.), které si popíšeme níže. Existuje samozřejmě mnoho výrobců jízdních kol, my si však vybrali léty prověřené značky, kde známe osobně výrobce, kde je zaručena kvalita provedení a kde je jistota, že zákazník nalezne nejlepší poměr cena-výkon a může se na takové kolo plně spolehnout. Většinu kol si můžete vyzkoušet u nás na prodejně. Pokud máte zájem o nějaký konkrétní model, ověřte si prosím jeho dostupnost na kamenné prodejně.

Než koupíte jízdní kolo je potřeba si rozmyslet, jak a kde budete jízdní kolo používat a k čemu bude sloužit. Rozdělení jízdních kol podle způsobu použití:

Horská kola (MTB) - kompletní nabídku horských kol naleznete ZDE

Horská kola jsou svojí konstrukcí a geometrií (jak už název napovídá), určená do terénu a to jak do lehkého, tak i do těžkého. Výběr kola záleží na mnoha faktorech – je třeba si říct kde budu kolo používat, jaký  čas strávím na kole atd. Tyto faktory jsou velmi důležité pro výběr kvality technického vybavení kola. Pro jízdu v lehčím terénu postačí model se základní technickou specifikací a naopak pro náročný terén je dobré vybrat kolo s výbavou pro náročný terén, kde budou jednotlivé komponenty hodně zatěžovány. Tomu odpovídají i jednotlivé cenové úrovně.  Horské kolo je možno použít i na silnici, ale pro svou konstrukci a typ používaných pneumatik není jízda na tomto povrchu tak efektivní jako u krosového/trekingového kola.

Horská kola 29“ - nabídku horských kol 29" naleznete ZDE

Nejpopulárnější a moderní rozměr kol. Díky své velikosti výborně zdolávají kopce, terénní nerovnosti, mají skvělou setrvačnost  a jsou extrémně rychlá. 29" nejsou ale tak skvěle ovladatelná jako 27.5" kola.

Velmi oblíbená jsou ale také pro cykloturistiku. Jedou totiž stejně svižně jako krosová kola, ale díky širším plášťům jsou nesrovnatelně pohodlnější. Tato kola jsou také v terénu vhodná pro méně technicky zdatné cyklisty, protože – jak už jsme psali výše – lépe překonávají různé terénní nerovnosti.

Výhody:

- výborná setrvačnost

- skvěle zdolávají terénní překážky

- extrémně rychlost a pohodlí

Nevýhody:

- slabší akcelerace

- horší ovladatelnost při technické jízdě


Horská kola 27,5"- nabídku horských kol 27,5" naleznete ZDE

Moderní a nejuniverzálnější rozměr kol. Pro stále výbornou ovladatelnost se hojně používá na celoodpružených, enduro a sjezdových kolech. Je také primární volbou pro vyšší třídu dámských horských kol, u kterých se největší rozměr 29“ kol příliš nepoužívá, protože dámy mohu mít se zvládnutím 29" obtíže. Ideální kompromis, pokud chcete jít moderní cestou, ale nesedí Vám velká 29“ kola. 27.5" kola jsou také ideální pro jezdce s menší postavou okolo 170 cm.

Výhody:

- výborná ovladatelnost

- dobrá hmotnost

- bezkonkurenční poměr akcelerace a setrvačnosti

Nevýhody:

- nejsou tak rychlé jako 29“


Horská kola 26" - nabídku horských kol 27,5" naleznete ZDE

Původní rozměr kol, kterými se horská kola osazovala. Pokud je Vám 30 a víc, jistě si to pamatujete. měli jsme je všichni. Dnes už jsou tato kola na ústupu a volí se především pro přechod dětí z menších 24“ kol, tedy jako kola "juniorská". Pro svoji nižší cenu jsou také často volbou pro dojíždění do práce, městský provoz či nenáročnou rekreační cykloturistiku. Dražší modely kol se dnes už v podstatě ani na 26" kolech nevyrábějí.

Výhody:

- nízká hmotnost

- dobrá akcelerace

- výborná ovladatelnost

Nevýhody:

- horší setrvačnost

- náročnější překonávání terénních překážek

 

Celoodpružená horská kola - nabídku "celopér" naleznete ZDE

Velmi vyspělé technologie. Kola se vyznačují odpruženou vidlicí a odpruženou zadní stavbou, takže tento typ kola účinně tlumí všechny rázy v těžším terénu. Tlumící jednotky se na většině kvalitních celoodpružených kol již dají vypínat, takže z celoodpruženého kola ze udělat i pevný MTB.

Tato kola dělíme dle výšky zdvihů a průměrů kol, které zásadním způsobem ovlivňují vlastnosti kola.

100-120 mm – lehká sportovní kola, která se efektivitou jízdy blíží pevným rámům. Jak zadní tlumič, tak přední vidlice se dají zcela zablokovat, čímž se eliminují ztráty výkonu v nežádoucím „houpání“ a při odemknutí tlumičů je kolo velmi pohodlné v těžkém terénu.

140-160 mm - stále populárnější enduro kola, na kterých se dá velmi obstojně vyjet každé náročné stoupání, ale to pravé nastává v těch nejtěžších sjezdech.

160 mm a více - speciální sjezdová kola

 

Krosová kola - nabídku krosových naleznete ZDE

Krosová kola jsou primárně určená jak do lehkého terénu, tak i pro silnice a cyklostezky. Pokud budete většinu času používat kolo na cyklostezkách, zpevněných cestách a na silnici, pak je výběr tohoto kola zcela na místě. Krosová kola poskytují oblíbený kompromis mezi rychlostí silničních kol a odolností horských kol. Konstrukce těchto kol je přizpůsobena pohodlnému posedu jezdce. Tato kategorie kol je poslední dobou hodně vyhledávána a výborně se hodí pro cykloturistiku.

Trekingová a městská kola - nabídku trekingových a městských kol naleznete ZDE

Tato kola jsou určena především pro silnice a zpevněné cesty. Je vyloženě nevhodné tento typ kola využívat v jakémkoliv terénu. Trekingové kolo je vhodné, díky přídavnému vybavení, jako jsou blatníky, nosiče, atd., jako ideální dopravní prostředek. Taková kola jsou velmi pohodlná, ale sportovní výkony od nich opravdu nečekejte...

Urban kola

Moderní a stále častěji poptávaná podkategorie městských kol. Velmi podobná silničním fitness kolům, ale mají širší pláště a často jsou už v základu vybavena blatníky, nosičem, stojánkem atd. Stylový doplněk a ideální dopravní prostředek pro městský provoz pro cyklisty v aktivním věku. A pro "hipstery" :-)

 

Silniční kola - nabídku silničních kol naleznete ZDE

Silniční kola jsou určena pro sportovní jízdu na kvalitních silnicích a na uzavřených okruzích. Tato kola nejsou určena do jakéhokoliv terénu. Vyznačují se nízkou váhou a lze na nich jezdit  velmi vysokou rychlostí.

Většina silničních kol se dnes nabízí na karbonovém rámu, který poskytuje ještě větší pevnost, lepší přenos síly z pedálů na zadní kolo a nižší hmotnost.

Neuvěřitelná rychlost a lehkost, se kterou se ani krosová kola nemohou měřit. Naprosto dominují na asfaltovém povrchu, ale jsou jen těžko použitelná byť i jen v lehčím terénu!

Fitness kola

Podkategorie silničních kol. Jsou prakticky stejná jako klasická silniční kola, ale mají zpravidla o něco širší pláště, rovná řídítka a upravenou geometrii pro pohodlnější jízdu. Vhodná opět výhradně pro pevné povrchy jako jsou cyklostezky, či jízda po městě.

Cyklokrosová kola

Opět se jedná o podkategorii silničních kol speciálně určenou pro jízdu v terénu. Mají širší pláště s hrubším vzorkem, takže poskytují dostatek opory a pohodlí i v technicky náročných sjezdech. Nikdy ale nebudou tak pohodlná jako horská kola. Jsou vhodná i pro zimní trénování a udržování kondice. Kdo by neznal třeba Kateřinu Nash?

 

BMX a freestyle kola - nabídku BMX naleznete ZDE

Kola určená pro skákání a "triky". Jsou buď malá 20“, kterým se říká BMX, nebo velká 24“ či 26“, která se podobají horským kolům, ale mají mnohem menší rámy. Tato kola jsou určená speciálně do skateparků či na hliněné skoky a dráhy. Jsou robustní a vydrží tvrdší zacházení než klasická kola. Na delší vyjížďku se ale opravdu nechystejte...

Dámská kola

Jsou vlastně téměř všechna kola, která uvádíme výše s tím, že "dámské" modely mají upravenou geometrii, která respektuje odlišnosti něžného pohlaví (jsou především kratší a mají níže položenou horní rámovou trubku).  Tato kola jsou určená pro sportovně orientované cyklistky. Kromě parametrů sledujících požadavky něžného pohlaví se vyznačují i specifickým designem, který sleduje aktuální módní trendy. Barva jezdí!

Uffff... Tak je to za námi. Jsem rád, že jste dočetli až sem. Děkuji!


 

A teď něco málo k výběru správné velikosti kola.

Pokud již tedy máte jasno, jaké kolo to bude, pak je tady další faktor a to velikost kola. Velikostí kola se rozumí délka sedlové trubky. Je třeba si uvědomit, že s délkou sedlové trubky se mění i délka horní rámové trubky. Přibližné velikosti rámů vzhledem k výšce jezdce naleznete výše v orientačních tabulkách.

Správná velikost rámu je velmi důležitá. Když vyberete dobře, nebudete na kole ani moc natažení ani zbytečně skrčení. Sedlo nebudete mít vytažené ani příliš moc ani málo. Pojede se Vám zkrátka pohodlně a příjemně. Pokusíme se Vám proto s výběrem co nejvíce pomoct.

Velikost rámu se odvozuje od délky sedlové trubky rámu a je udávána nejčastěji v palcích (u silničních kol v centimetrech) nebo pomocí písmen (opět viz. naše tabulky výše v textu u jednotlivých kategorií kol). U každého výrobce, typu kola nebo modelové řady může být ale i stejná velikost trošku jiná. Proto vždy zkontrolujte konkrétní geometrii daného kola ve velikostních tabulkách daného modelu, nebo se obraťte přímo na nás – rádi Vám s výběrem pomůžeme osobně.

Rozdělení rámů

  • pánský
  • dámský

U žen neplatí, že musí mít vždy dámský rám. Zejména cyklistky, které jsou sportovně založeny, často volí pánskou variantu i vzhledem k její tužší konstrukci.

Správný posed na kole

Správný posed a jeho nastavení je jedním z velmi důležitých parametrů jak si jízdu na kole co nejvíce užít a nemít bolavá záda a mravenčení v dlaních. Správný posed vám pomůže podávat také podstatně lepší výkony na kole:

Sedlo vodorovně: nastavení sedla má být vodorovně. Pokud budete mít například sedlo nastavené špičkou dolů, pak budou trpět ruce , záda i břišní svaly. Někteří závodníci sice sedlo montují nepatrně špičkou dolů, ale to je opravdu specifikum závodníků, kteří na kole tráví většinu svého času a je dost závislé na typu sedla.

Výška sedla: nastavení výšky sedla se řídí tímto způsobem. Sednete si na kolo a jednu z klik na převodníku dáte dolů. Na pedál, který je nyní dole položíte nohu. Noha pod kolenem při správném nastavení nesmí být ani natažená, ani moc skrčená. POZOR! Je nutné hlídat značku maximálního vytažení na sedlovce, aby nedošlo k poškození rámu.

Poloha chodidla na pedálu: správná poloha nohy položené na pedálu je taková, že musí být rovnoběžně s klikou. Pokud tomu tak nebude, pak budete třeba šlapat koleny pod sebe. Kloub palce na chodidle má být nad osou pedálu.

Nastavení řídítek: polohu řídítek nastavíme tak, že po nasednutí na kolo položíme ruce na řídítka a natáhneme prsty rovnoběžně s rukou. Správné nastavení brzdových páček by mělo vypadat tak, že se budou lehce dotýkat spodní části prstů.

Správná poloha výšky řídítek k sedlu je hodně o individuálním nastavení a lze je dobře nastavit po několika vyjížďkách tak, aby se nám na kole pohodlně jelo. Pokud budete chtít sportovní nastavení, pak budou řídítka níž, pokud budeme chtít jízdu komfortní a turistickou, pak řídítka mohou být trochu výš.

Pár babských rad, které ale opravdu fungují:

- pokud jste na rozhraní velikostí, pro rekreační účely vždy raději volte tu větší. Pro sportovní jízdu se naopak často hodí menší rám.

- dámské rámy odpovídají zhruba tabulkám výše, ale vždy jsou malinko menší než pánské, tj. na lehce menší postavu a kratší končetiny.

- čím větší kola zvolíte u horského kola, tím menší Vám stačí velikost. To znamená, že pokud jste na rozmezí L a XL u 29" volte raději L, ale u kol 26" spíše XL.

Něco na závěr: závěrem nutno konstatovat, že nejlepší nastavení poznáte až v praxi. Jezděte a laďte! Pokud jste ale doposud měli nějaké kolo a vyhovovalo Vám jeho nastavení, pak je dobré si změřit hodnoty na starém kole a podle nich vybrat a upravit Vaše nové kolo.

Je to málo? Potřebujete více informací nebo potřebujete poradit? Zavolejte nebo nám napište, rádi Vám poradíme! Tel. +420 776 666 770, +420 776 666 720 nebo obchod@okolokola.cz

Přeji Vám mnoho úžasných kilometrů v sedle Vašeho nového stroje.

Za tým www.okolokola.cz - Vladimír